mClearing: Systemy Rozliczeniowe
Uniwersalne Narzędzie Do Obsługi Procesów Rozrachunkowych w systemach billingowych
Zrealizowane Projekty przy wykorzystaniu systemu:
Narzędzie Obsługi Dofinansowań i Refundacji do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych zatrudnionych w zakładach pracy chronionej oraz na rynku otwartym. System płatniczy nalicza wartości dofinansowań, realizuje płatności i rozlicza kartoteki indywidualne podmiotów i pracowników niepełnosprawnych. Projekt zrealizowaliśmy wspólnie z firmą Sygnity S.A.
mAFS: Multi Acquiring
Rozwiązanie IT mAFS jest oparte o własny silnik rozrachunkowy zbudowany zgodnie z regułami i zasadami ewidencji rachunkowej. Operacje prowadzone przez systemy bilingowe dla branży finansowej są automatycznie księgowane w pomocniczej księdze rachunkowej (wynik rozliczenia przepływów finansowych jest przekazywany cyklicznie do księgi głównej). Poprawność wyliczeń, w tym podatkowych, jest kontrolowana w oparciu o reguły rachunkowe zgodnie z wymaganiami regulatora rynku finansowego oraz wewnętrznymi zasadami bezpieczeństwa. Zapewnia to pełną transparentność operacji oraz umożliwia ich pełną otwartość na implementację nowych modeli realizujących zadania rozliczeniowe wymaganych przez rynek, czy też nowych produktów i usług, które mogą być sprzedawane w sieci akceptacji. Najważniejszą korzyścią płynącą z możliwości implementacji nowych produktów w naszym rozwiązaniu IT jest ich automatyczna integracja z pozostałymi składnikami rozrachunków z merchantem, co pozwala na kontrolę i kształtowanie polityki ryzyka finansowego (kredytowego). Na bazie technik ewidencji rachunkowej oparte są również zaawansowane instrumenty finansowe oraz mechanizmy polityki rabatowej.
- Obsługa sprzedaży (naziemną i internetową) z uwzględnieniem usług Cashback,Dynamic currency conversion –DCC, Merchant Cash Advance, Chargeback etc.
- Akceptacja wypłat gotówki kartami płatniczymi (ATM, punkty kasowe).
- Zadania rozliczeniowe płatności expresowych.
- Sprzedaż jednostek doładowania tel. komórkowych (prepaid).
- Opłaty rachunków (BillPayment).
- Zarządzaniu siecią merchantów (siecią akceptacji i sprzedaży usług) – CRM
- Kolekcji i wycenie transakcji dokonywanych w sieci sprzedaży
- Finansowej obsłudze merchantów
- Realizacji procesów akceptacji systemów kart płatniczych (w tym reklamacji).
- Obsłudze rachunkowej i podatkowej oraz kontrolingu i zarządzaniu ryzykiem
- Rejestracja i zmiany charakterystyki merchantów, definicji struktur świadczonych im usług, opisu warunków handlowych – cenników i planów rabatowych oraz taryf opłat i prowizji związanych ze świadczeniem usług
- Informowanie merchantów o detalicznym stanie rozliczeń realizowanych w postaci:
- Wysyłki statement’ów i raportów (realizowaną standardowo oraz elektronicznie)
- Publikacji faktur, statement’ów i raportów oraz możliwości analizy on-line własnych transakcji merchanta w oparciu o Portal Klienta
- Wsparcie dla branży callcenter – dostarczaniu odpowiedzi na pytania merchanta dot. jego obsługi
- Emisji informacji związanych z obsługą zaległości płatniczych i przypomnień o terminach płatności
- Dyspozycji przelewu (credit transfer)
- Polecenia zapłaty (direct debit)
- Zindywidualizowanych rachunków bankowych (mass payment - płatności masowe)
Obsługiwanie rozliczeniowe finansowego systemu akceptacji kart płatniczych jest prowadzona w ramach silnika realizującego procesy rozliczeniowe i pomocniczej księgi rachunkowej na podstawie informacji przekazywanej przez system bilingowy (i ewentualnie wydawców kart dla rozliczeń bilateralnych). Agregaty informacji o wzajemnych obciążeniach są wprowadzane za pośrednictwem interfejsu incomingowego i podlegają weryfikacji w stosunku do wartości przekazanych do rozliczenia. Metody kontroli oparte są o salda kont i mechanizmy obsługi transakcji odrzuconych oraz reklamacji. Kontrola finansowa obejmuje zarówno systemy IT akceptacji kart płatniczych, jak i syntetycznych wartości stron merchantów i systemy wykorzystywane przez nich. Podobnie jak operacje finansowe obejmujące systemy i akceptację transakcji związanych z obrotem na kartach płatniczych, mAFS obsługuje inne typy transakcji związane z obsługą rynku „mobile payment” np. wdrożony na rynku polskim system płatności BLIK.
W każdym przypadku obsługa rachunkowa, podatkowa oraz kontroling i zarządzanie ryzykiem są włączone w procesy operacyjne. Podstawą realizacji tych procesów pomocniczych jest implementacja pomocniczej księgi rachunkowej. Plan kont dostosowany do modeli biznesowych rozliczeń transakcji jest obsługiwany automatycznie w ramach procesów operacyjnych. Kontrola i zapobieganie nadużyciom (fraud) merchantów jest prowadzone w oparciu o wartości obrotów i sald kont księgowych. Analizy w ujęciu syntetycznym i analitycznym mogą być prowadzone za pośrednictwem standardowych urządzeń księgowych (obrotówka, analityka konta) lub mogą być raportowane w postaci dedykowanych zestawień operacyjnych oraz agregowane do zewnętrznego data martu. Obsługa raportowania w zewnętrznym data martcie może być prowadzona przy pomocy Oracle Bussiness Intelligence i obejmować analizy sprzedaży i dochodowości sieci merchantów, analizy kosztów generowanych przez systemy rozliczeniowe kart płatniczych, czasowaniu rozrachunków, analizy przepływów finansowych. Dla potrzeb kontroli nadużyć i transakcji niedozwolonych system IT posiada mechanizmy wspomagające identyfikację oszustw. Mechanizmy antyfraudowe są implementowane w kontekście polityki danego acquirera.
- mAFS jako kompleksowy system IT dla branży finansowej obsługuje wszystkie kwestie finansowe związane ze świadczeniem usług w sieci akceptacji tj. rozliczenia z systemami kart płatniczych, siecią merchantów oraz stronami trzecimi związanymi ze świadczeniem usług. W obszarze tych zadań mAFS integruje się z narzędziem obsługi usług home banking (wyciągi elektroniczne, generowanie przelewów) oraz z usługą zarządzania transakcją i akceptacji kart płatniczych, który zasila mAFS za pośrednictwem interfejsu transakcji i interfejsu incoming.
- mAFS utrzymuje bazę danych opisu relacji z merchantem (CRM) niezbędną do prawidłowego i automatycznego rozliczania transakcji. Publikuje informacje na portalu klienta. Dane opisu merchanta są replikowane na pozostałe systemy obsługi acquirera.
- mAFS otrzymuje transakcje sprzedaży pre-paid, obsługi bill-payment od systemów obsługi tych transakcji.
- mAFS przekazuje agregaty finansowe do księgi głównej (General Ledger) oraz hurtowni danych (data mart).
- mAFS jako system IT obsługi kart płatniczych może współpracować z systemami zarządzania terminalami – w zakresie pozyskiwania informacji o zdarzeniach skutkujących opłatą.